Do zadań Referatu Finansowo – Podatkowego należy:
1. Zapewnienie bilansowania finansowych potrzeb Gminy dochodami własnymi i zasilającymi. 2. Analiza wykorzystania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania środkami. 3. Prowadzenie spraw z zakresu ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych, prowadzenie kontroli w tym zakresie. 4. Opracowywanie sprawozdań z wykonania planu finansowego. 5. Współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbami i Urzędami Skarbowymi. 6. Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i nie zaleganiu w zobowiązaniach. 7. Pobór i egzekucja podatków i opłat lokalnych oraz prowadzenie kontroli w tym zakresie. 8. Analiza celowości i wysokości wydatków budżetowych. 9. Przygotowywanie decyzji w sprawach stosowania ulg, odroczeń i umorzeń należności podatkowych. 10. Sporządzanie sprawozdawczości statystycznej oraz informacji opisowych dotyczących realizacji budżetu i działalności finansowej Gminy. 11. Podejmowanie czynności egzekucyjnych. 12. Prowadzenie obsługi księgowej. 13. Prowadzenie i załatwianie innych spraw związanych z gospodarką finansową Gminy. 14. Prowadzenie rozliczeń funduszy celowych na zasadach określonych przepisami. 15. Kontrola gospodarki finansowej gminnych jednostek organizacyjnych, jednostek budżetowych i jednostek pomocniczych Gminy. 16. Współudział w opracowywaniu wniosków o dotacje na inwestycje infrastrukturalne zgodnie z obowiązującymi wymogami w tym zakresie oraz przygotowywanie wniosków o płatność. 17. Opracowywanie wniosków oraz niezbędnej dokumentacji do ubiegania się przez Gminę o pożyczki lub kredyty. 18. Sporządzanie list wynagrodzeń dla pracowników Urzędu. 19. Przekazywanie i rozliczanie składek ubezpieczeń społecznych z ZUS. 20. Prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków i opłat. 21. Kontrola terminowości wpłat należności przez podatników i inkasentów. 22. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o działalności gospodarczej,a w szczególności: - prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej, - przygotowywanie decyzji o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, - przygotowywanie decyzji o dokonywanych przez podmioty gospodarcze zmianach, - przygotowywanie decyzji o wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej, 24. Współpraca ze stowarzyszeniami, organizacjami i związkami reprezentującymi podmioty lub inne instytucje gospodarcze, działającymi na terenie Gminy. |